Az
olvasás forradalma előtt állunk, pontosabban adva van az olvasás forradalmának
nagyszerű lehetősége. Ezt elsősorban az e-olvasásnak, másodsorban a „kívánságra
nyomtatás” technológiájának köszönhetjük. Rajtunk múlik, hogy jó irányba
tereljük-e a folyamatot, avagy rossz, téves irányba sodródunk.
A technikai eszközök már rendelkezésre állnak, még ha itt is tapasztalunk
elkerülhetetlen „gyermekbetegségeket”. A nagy áttörést két másik fronton
kellene kezdeményezni: legyen olvasnivaló, és legyen társadalmi nyitottság a
forradalmi változások befogadására, és még inkább elősegítésére.
Igen szomorú, és komoly gond is, hogy az e-olvasás még mindig sznob értelmiség
hóbortnak számít, amikor az hatalmas gazdasági haszonnal is tudna járni
bizonyos területeken. A gazdasági haszon pedig nem disszonáns elem az olvasás
témájánál, ha éppenséggel segíthet a pozitív áttöréshez.
Egy ilyen – több szempontból is stratégiai – terület az iskola. Elborzasztó
látvány, amikor alsó tagozatos apróságok görnyednek a tízkilós táskáik
alatt. Közben minden tanévkezdéskor
hónapokig tele van a média az állami tankönyvellátó mamutcég logisztikai
drámájával. Könnyű belátni micsoda sokmilliárdos megtakarítás lenne, ha az
állam minden kisdiáknak – egy alkalommal – ingyen (!) adna egy alkalmas
e-olvasót, utána pedig az összes tankönyv e-változatban kerülne ezekbe az
e-olvasókba. Ez az általános iskola 8 éve alatt több, mint félmillió forint
megtakarítást jelentene diákonként, illetve évente 10 milliárd forint
megtakarítást, csak az általános iskola esetében. Ha belevesszük a közép- és a
felsőoktatást is – és miért ne, különösen miután a diák az általános iskolában
megismerte és megkedvelte az e-olvasót –, akkor a megtakarítás ennek több, mint
kétszerese lenne,
De micsoda tankönyvek lennének ezek az e-olvasókban! Páratlan lehetőségekkel,
hogy rákérdezzünk bármely ismeretlen szó vagy kifejezés értelmére, hogy ellenőrző
kérdések sokaságával önállóan szilárdítsuk tanulásunkat, hogy saját kommentárokat,
kérdéseket jegyezzünk be, stb. Akinek van némi képe az informatika
lehetőségeiről, könnyen elképzelheti a kapunk előtt toporgó jövőt.
És joggal megkérdezheti: miért is hagyjuk ezt a jövőt kint toporogni?
A Változó Világ Mozgalom felhívással fordul a kormányhoz, a parlamenti
pártokhoz és minden érintett társadalmi szervezethez: biztosítsunk e-olvasót
minden diáknak!
Változó Világ Mozgalom
*
* *