A
Változó Világ Mozgalom (VVM) álláspontja szerint a magyar iskola, a magyar
nevelésügy hosszú ideje hol ilyen, hol olyan rossz irányba sodródik, vagy éppen
sodorják, közben viszont adva vannak a feltételek egy jó fordulathoz.
Az utóbbi években a helyzet még gyorsabban romlik, a társadalom pedig ebben
a kérdésben is mélységesen megosztott.
A jelenleg uralkodó államfilozófiára (erős állam erős centralizációval,
erős vallásosság, kasztosodó társadalom) csak egy újszerű közösségi koncepció
lehet jó válasz. Ilyen koncepció alapja lehet az, hogy iskolaalapítók csak a szülők
lehetnek (ésszerűen kimunkált rend szerint).
Alapítványok, egyházak, cégek stb. csak mecénások lehetnek – ha a magukéból
becsületesen áldoznak az iskolára.
Kezelő értelemszerűen a helyi önkormányzat lehet. Az állam szerepe kettős:
biztosítani a normatív támogatást, és a törvényes felügyeletet.
A szakmai támogatást egy olyan alulról szervezett Nevelési (vagy Pedagógiai?)
Akadémiának kellene szerveznie, amely a végrehajtó hatalomtól független hatalmi
ágként kellene működni, és egy sor kapcsolódó feladatot ellátnia (kutatás,
fejlesztés, képzés, tapasztalatcsere, együttműködés stb.)
Miért hisszük, hogy adva vannak a feltételek egy jó fordulathoz? A meglévő
iskolahálózat jó kiinduló helyzet, a tanári kar jól képzett, a magyar nép
tiszteli az iskolát, nyitott a jóra, és közben szorgalmával képes biztosítani a
jó nevelés fedezetét.
*
* *